Zaměstnancům chybí znalosti technologií, problém se s pokračující digitalizací prohlubuje
S pokračující digitalizací a adopcí moderních technologií čelí firmy rostoucímu nedostatku zaměstnanců s potřebnými technickými a analytickými...
Praha, 21. května 2014
Dle statistik personální agentury Grafton Recruitment roste podíl absolventů českých vysokých škol, kteří již během studia realizovali praxi ve svém oboru. Meziročně se jedná o 8 % nárůst. Nahrávají tomu obavy z hledání kvalitního zaměstnání po ukončení studia. To je zároveň důvod, proč si absolventi hledají práci obvykle již před svými posledními prázdninami.
„Absolventi škol patří mezi ty uchazeče o zaměstnání, kteří shánějí práci poměrně obtížně. Šanci na získání dobrého zaměstnání zvyšuje praxe během studia, znalost cizích jazyků a dobrá informovanost,“ uvedla Jitka Součková, ze společnosti Grafton.
Podle analýz agentury Grafton si je této skutečnosti vědomo stále větší množství studentů. Buď těží z toho, že je už ve školách oslovují potenciální zaměstnavatelé, nebo sami ještě před ukončením studia firmám své služby nabízejí. „Zhruba v 75 % případů jsou v tomto směru studenti aktivní už během studia a většina z nich si hledá práci ještě před svými posledními prázdninami. V současné době tedy registrujeme značný nárůst zájmu absolventů o pracovní pozici. Ve srovnání s minulým měsícem je to třikrát více,“ říká Jitka Součková, ze společnosti Grafton.
Úřad práce evidoval k 30. dubnu letošního roku bezmála 575 000 nezaměstnaných. Podíl absolventů bez práce na celkovém počtu nezaměstnaných v České republice činí dlouhodobě více než 5 %. V současné době tak hledá práci přibližně 29 000 absolventů všech typů škol. Jejich počet přitom v posledních pěti letech stále roste, a to bez ohledu na typ školy. V případě vysokoškoláků se dokonce ve srovnání s rokem 2009 uvádí nárůst nezaměstnaných absolventů o 235 %.
Mezi nejžádanější profese dlouhodobě patří informatici, především programátoři a vývojáři, dále konstruktéři, procesní inženýři, technologové a techničtí odborníci na logistiku či obchodníci s technickými produkty. Z oblasti marketingu to jsou ještě vícejazyční uchazeči do center sdílených služeb a obecně vzato zkušení obchodní specialisté.
Zaměstnavatelé se shodují i na tom, že spektrum studijních oborů dnes více méně pokrývá jejich poptávku po daných profesích, nedostatek vidí pouze ve schopnostech absolventů uplatnit teoretické znalosti v praxi. Zároveň u nich postrádají i dostatečnou jazykovou vybavenost. Přitom i na technických pozicích je dnes už angličtina naprostým standardem a znalost druhého jazyka znamená velkou výhodu.
Co tedy odborníci radí absolventům, kterým se nedaří sehnat práci? Jitka Součková z agentury Grafton říká: „Slevte ze svých požadavků a zaměřte svoji pozornost na menší společnosti. Naučte se další jazyk, absolvujte rozvojové kurzy, využijte neplacených stáží. A rozhodně nečekejte na nabídky pozic. Oslovte napřímo firmy, pošlete jim své strukturované CV s dobře vypracovaným motivačním dopisem.“