Ve výrobě roste nedostatek odborníků na automatizaci
Praha 25. listopadu 2024 - Výrobní podniky pociťují rostoucí nedostatek odborníků na automatizaci a digitalizaci výrobních procesů.
Praha, 11. prosince 2018 - Uchazeči o práci se obvykle při pohovoru soustředí především na to, aby dobře odpověděli na otázky zaměstnavatele. Zapomínají však, že na pohovoru jsou i proto, aby se sami ptali, co je zajímá. Správně zvolenými dotazy mohou nejen potvrdit svoje kvality, ale také zjistit, zda jsou na správném místě. Dle expertů z Grafton Recruitment by se měli při pohovoru informovat zejména na konkrétní pracovní náplň, hierarchii ve firmě a firemní kulturu.
Existuje mnoho návodů, jak zvládnout pohovor a jak se připravit na otázky personalistů. Málo lidí však přemýšlí o otázkách, které by měli personalistům položit oni sami. „Vhodnými otázkami může uchazeč na svého potencionálního zaměstnavatele zapůsobit, a získat tak užitečné informace, které mu pomohou rozhodnout se, zda je pro něj daná práce vhodná,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka personální agentury Grafton Recruitment, a uchazečům doporučuje připravit si na pohovor hned několik otázek, a to jak na fungování dané společnosti, tak i na konkrétní pracovní náplň. „Lidé se často stydí ptát. Bojí se, že za své otázky budou následně negativně hodnoceni,“ vysvětluje Jitka Součková a dodává: „Obavy jsou ale zbytečné, personalisté naopak ocení, když se uchazeč zajímá o detaily. Samozřejmě by se dotazy neměly týkat pouze dovolené, zaměstnaneckých výhod nebo finančních nároků.“
Jaká je konkrétní náplň práce a jaké jsou cíle?
Uchazeč musí vědět, co konkrétně bude jeho pracovní náplní. Často se totiž stává, že inzerát na pracovní pozici vytváří HR oddělení, nikoliv budoucí nadřízený, a popis pracovních povinností se proto může od reality lišit. Pohovor je tedy pro uchazeče ideální příležitostí, jak zjistit všechny detaily, a to včetně cílů, kterých by měl v dané práci dosáhnout, aby byl manažer s jeho výkonem spokojený.
Čím se lišili pracovníci, kteří tuto práci vykonávali opravdu skvěle, od těch ostatních?
Personalisté nehledají kandidáty, kteří budou dělat práci průměrně, ale chtějí toho nejlepšího. Touto otázkou dá uchazeč najevo, že mu záleží na tom samém.
Jaké výzvy mě na této pozici čekají?
Takovou informaci obvykle uchazeč z inzerátu nevyčte. Otázku může spojit s představením vlastních předchozích zkušeností, čímž ukáže, jak podobné výzvy řešil v minulosti.
Jak bude vypadat můj typický pracovní den či týden?
Odpověď dá uchazeči představu, co bude ve skutečnosti jeho pracovní náplní.
Jak dlouho pracoval na této pozici předchozí zaměstnanec a proč své místo opouští?
Pokud se lidé na této pozici často střídají, může to být varovným signálem – na vině může být náročný šéf, nerealistická očekávání, špatné podmínky a podobně.
Můžete se také dozvědět, proč daný člověk práci opouští. Stejně jako se vás personalista ptá, proč jste opustili předešlá zaměstnání, je pro uchazeče dobré vědět, proč končí jeho předchůdce.
Jaká je vaše firemní kultura?
Pracovní prostředí je při zvažování pracovní nabídky bezesporu důležitým aspektem. Určitě je tedy vhodné zeptat na firemní kulturu dané společnosti. Prostředí může být velmi formální se strukturovanou hierarchií nebo naopak uvolněnější. Každému vyhovuje něco jiného, a proto je dobré dopředu vědět, o jaký typ pracoviště jde.
„Někdy lidé používají otázky v pohovoru pouze jako další příležitost, jak zapůsobit na tazatele. Kladou tedy otázky, při kterých se snaží vypadat chytře, namísto aby se s pomocí dotazů snažili zjistit, jestli je pro ně daná práce tou pravou,“ říká Jitka Součková s tím, že uchazečům doporučuje informovat se o práci i jinak, například od dalších lidí, kteří v dané firmě pracují, na sociálních sítích, na internetu či z médií.