Mzdy v IT narazily na strop, ubylo i benefitů. Vývoj v ČR kopíruje zahraničí
IT a telekomunikace léta patřily mezi vyvolené obory, kde si firmy zaměstnance přetahují a mzdy se dávají, jaké si kdo řekne. V roce 2022 se...
Už víte, jaký typ pohovoru vás čeká? Budou zaměstnavatele zajímat vaše schopnosti, chování nebo osobnost? Vyzkouší si vás nečekaným telefonátem? Existuje hned několik typů pohovorů, nenechte proto nic náhodě a buďte dokonale připraveni na každý z nich.
V následující části vám představíme nejběžnější formy pohovorů. Poradíme vám, jak byste se měli na konkrétní pohovor připravit a čeho chce zaměstnavatel daným pohovorem dosáhnout.
Typ pohovoru |
Co tazatele zajímá? |
---|---|
Pohovory ověřující vaše schopnosti |
Dovednosti, vlastnosti, postoje, které jsou potřebné pro danou pracovní pozici. |
Případové pohovory |
Ověřuje analytické dovednosti a schopnost řešit problémy. U tohoto typu pohovoru není důležitá odpověď, jako spíš způsob, jakým jste k ní dospěli. |
Behaviorální pohovory |
Sleduje vaše chování v konkrétních situacích |
Pohovor u oběda nebo večeře |
Pozoruje vaše chování ve společnosti, sociální dovednosti a jednání pod tlakem |
Telefonický pohovor |
Vhodné pro zahraniční kandidáty. Také ověřuje připravenost kandidátů ve chvíli, kdy telefonát nečekají. |
Skupinový/palenový pohovor |
Pozoruje interakci kandidáta s ostatními. |
Jste dostatečně kompetentní pro danou pracovní pozici? Při tomto typu pohovoru se můžete setkat s otázkami, kterými se zjišťuje, kdy a kde jste využili požadované dovednosti a schopnosti. Cílem je, aby kandidát popsal konkrétní problém nebo vzniklou situaci, způsob řešení a celkový výsledek.
Pohovory ověřující schopnosti umožňují zaměstnavateli rychle vyhodnotit způsob myšlení a chování kandidáta v konkrétní situaci.
Při tomto pohovoru čekejte otázky, které úzce souvisí s pracovní náplní dané pozice. Například osoba vedoucí pohovor pro maloobchodní společnost může položit otázky zaměřené na komunikační schopnosti a týmového ducha. Pokud jde o vyšší pozici, čekejte také otázky týkající se vedení lidí.
1. Připravte si seznam schopností, které jsou podle vás pro danou pozici důležité.
2. Přečtěte si náplň práce a požadované schopnosti a znalosti.
3. Sepište si seznam situací, ve kterých jste prokázali každou z požadovaných schopností.
4. Ke každé situaci napište, jak jste se v ní zachovali a výsledek řešení daného problému.
5. Těsně před pohovorem si tento seznam ještě jednou přečtěte. Zopakováním jednotlivých příkladů budete schopni na otázky odpovídat rychle a přesvědčivě.
Buďte struční: Pokud si s otázkou neumíte poradit, neodbíhejte od tématu. Zkuste si vzpomenout na konkrétní situaci z minulosti a to, jak jste daný problém řešili a jaké jste měli výsledky. Konkrétní příklad vám pomůže zodpovědět otázku jasně, stručně a věcně.
Nikoho neobviňujte: Pokud popisujete konkrétní problém nebo složitou situaci, soustřeďte se na to, jak jste situaci zvládli vy a nevěnujte se problémům nebo chybám jiných. Nezapomínejte, že tyto otázky jsou o vás a o vašich schopnostech a postojích.
Přečtěte si také nejčastější otázky u pohovorů ověřující schopnosti:
Přizpůsobivost
|
Řekněte nám, s jakou největší změnou jste se museli ve svém předchozím zaměstnání vypořádat. Jak jste ji zvládli? |
Komunikace
|
Řekněte nám, v jaké situaci jste nezvládli komunikaci. Co byste při zpětném pohledu udělali jinak? Popište situaci, kdy jste museli svému kolegovi vysvětlit něco složitého. Na jaké problémy jste narazili a jak jste si s nimi poradili? |
Kreativita
|
Řekněte nám příklad situace, kdy jste přišli na nekonvenční způsob řešení nějakého problému. Jak jste na toto řešení přišli? Jaké výzvy jste museli překonat a jak jste si s nimi poradili? |
Rozhodnost
|
Řekněte nám něco o rozhodnutí, které jste učinili, přestože jste věděli, že se některým lidem nebude zamlouvat. Jak jste zvládli proces rozhodování? Jak jste se vypořádali s negativními reakcemi okolí? |
Flexibilita
|
Popište situaci, v jaké jste uprostřed projektu změnili svůj přístup. Co Vás přimělo svůj přístup změnit? Co jste udělali pro hladší přijetí této změny? Popište situaci, kdy jste byli požádáni o provedení úkolu, který jste nikdy předtím nedělali. |
Bezúhonnost
|
Řekněte nám o situaci, kdy Vás někdo požádal, abyste udělali něco, s čím jste nesouhlasili. Jak jste ji zvládli? |
Vůdčí schopnosti
|
Popište situaci, kdy jste museli zlepšit výkon týmu. Jakým výzvám jste čelili a jak jste si s nimi poradili? |
Odolnost
|
Jak zvládáte stres? Popište situaci, kdy jste od svého zaměstnavatele, kolegy nebo klienta dostali negativní zpětnou vazbu. Jak jste na ni reagovali? S jakým výsledkem? |
Týmová práce
|
Popište situaci, kdy spolu členové Vašeho týmu nevycházeli. Jak jste ji zvládli? Popište situaci, kdy jste byli členem týmu. Jaký byl Váš přínos pro tým |
Během případových pohovorů dostanete scénář konkrétní pracovní situace, kterou musíte vyřešit. Situace kopíruje reálný problém, který byste řešili na konkrétní pracovní pozici.
Tazatelé vám ale mohou položit také otázky související s vaším IQ nebo dát za úkol vyřešit různé hlavolamy. A to i přesto, že tyto otázky a úkoly přímo nesouvisí s danou pracovní pozicí.
Případové pohovory se nejčastěji využívají v oblasti obchodního poradenství a investičního bankovnictví.
Zaměstnavatel chce, abyste prokázali své analytické myšlení a schopnost řešit problémy. Většina otázek případových pohovorů nemá pouze jednu správnou odpověď. Tazatele zajímá to, jak jste k vašemu řešení dospěli. Během případových pohovorů se nebojte pokládat doplňující otázky k vašemu zadání.
• Pokud otázce dobře nerozumíte, v klidu si ji nejdřív parafrázujte.
• Většina společností uchazečům umožňuje, aby si během pohovoru dělali poznámky. Nebojte se toho využít.
• Každé otázce věnujte dostatek času a zadaný problém si před hledáním řešení logicky promyslete.
• Případové pohovory jsou interaktivní, nebojte se pokládat doplňující otázky.
• Vždy vysvětlete, jak jste se dostali k řešení. Pracovní postup je často důležitější než samotná odpověď.
• Zachovejte profesionalitu, jako kdyby se jednalo o běžný pohovor. Seďte vzpřímeně, mluvte jasně a udržujte oční kontakt s osobou vedoucí pohovor.
• Buďte v klidu! Tazatelé chtějí vidět vaše nadšení.
Na internetu najdete množství vzorů případových otázek, které můžete během přípravy na pohovor využít. Trénujte odpovědi před přáteli, rodinou nebo kariérním poradcem. Většina případových pohovorů trvá 15 až 30 minut, měřte si proto čas.
Uchazeči o práci se často ptají, jaký je rozdíl mezi běžným pracovním a behaviorálním pohovorem. V obou případech se setkáte s tazatelem, který vám klade otázky, a vy na ně odpovídáte. Rozdíl je však v typu otázek, které vám jsou během pohovoru pokládány.
Behaviorální pohovory vychází z předpokladu, že předchozí pracovní zkušenosti uchazeče jsou nejlepším ukazatelem jeho budoucího výkonu. Zaměstnavatele zajímá, jak budete jednat a reagovat v konkrétních situacích. Budou vás také žádat, abyste uvedli konkrétní příklady z reálného života.
Zaměstnavatel ví, jaké dovednosti jsou potřebné pro danou pozici. Bude vám klást otázky, kterými si ověří, že tyto schopnosti máte. Zaměstnavateli nestačí jen věcné informace. Chce vědět, jak zvládáte konkrétní situace.
Co se vám v předchozí práci líbilo?
Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
Uveďte příklad cíle, kterého jste dosáhli, a řekněte nám, jak jste se k němu dopracovali.
Řešili jste nějaký problém s nadřízeným? Jak jste ho vyřešili?
Některé firmy si výběr kandidátů usnadňují telefonickými pohovory. Ušetří tak peníze a čas, který by strávili výběrem z velkého množství kandidátů při osobních setkáních.
Pokud se ucházíte o zaměstnání, buďte připraveni i na tuto možnost a nenechte se zaskočit – telefonický pohovor může přijít neohlášeně.
Telefonický pohovor je výhodný například pro zahraniční uchazeče o zaměstnání a může vést k osobnímu pozvání na pohovor v dané společnosti.
Podobně jako u telefonických pohovorů i video pohovory šetří čas a peníze. Jsou výhodné zejména pro zahraniční kandidáty, kteří by jinak kvůli pohovoru museli překonat velkou vzdálenost.
Pokud vás čeká právě tento typ pohovoru, dobře se na něj připravte. Ukliďte si pokoj, ve kterém budete vést rozhovor a domluvte se se spolubydlícími, aby vás během pohovoru nevyrušovali. Chcete-li zapůsobit, nezapomínejte ani na verbální a neverbální komunikaci, které jsou při tomto typu pohovoru mimořádně důležité.
Představte si, že jste v místnosti plné cizích lidí, kteří vám kladou otázky. Skupinového pohovoru se většinou účastní dva až tři lidé s různým postavením ve firmě. Díky tomu si lépe prověří, jak byste zapadli do týmu.
Zaměstnavatel vás může během pohovoru sledovat při jednání s ostatními členy týmu. Dejte si proto pozor, jak s nimi komunikujete.
Obdobou skupinového pohovoru je tzv. panelový pohovor, který také probíhá s více lidmi, ale ne najednou. Jednoduše tak absolvujete několik rozhovorů s různými lidmi ve společnosti od personalisty až po ředitele společnosti – vše se odvíjí od konkrétní pracovní pozice, typu a velikosti firmy. Pokud vás zajímají i další informace o pracovních pohovorech, hledání nového zaměstnání nebo sociálních sítích, podívejte se do naší části pro uchazeče.
Kompletní nabídku aktuálních pozic naleznete ZDE.