Třetina zaměstnanců není v práci spokojená, nejčastěji jde o zástupce střední generace
Praha 10. března 2025 - Spíše negativní, nebo velmi špatný pocit má ze svého zaměstnání třetina respondentů nedávného průzkumu, který...
Při poskytování zpětné vazby, speciálně té negativní, je důležité její podání. Jak ale předat feedback tak, aby si ho zaměstnanec či kolega vzal k srdci, udělal potřebné změny a zároveň se ho to nedotklo?
Kritizujte vždy jen s úmyslem druhému pomoci a posunout ho dál. Ostatní to totiž dokáží vycítit a dříve si Váš pohled na jejich pracovní výkon či chování vyslechnou.
Pokud budete příliš obecný, zaměstnanci nemusí být jasné, co se mu snažíte říct. Uveďte proto vždy i konkrétní případ, kdy jste si danou věc všimli, ideálně takový, který se stal nedávno.
V případě, že máte na srdci více negativních věcí, o kterých chcete s danou osobou mluvit, rozdělte je do individuálních rozhovorů. Náhlý nával kritiky v širším rozsahu by mohl zaměstnance vážně demotivovat či psychicky zbytečně zdeptat. Připravte si proto s každou kritikou vždy i nějakou pochvalu. Zaměstnanec tak bude vidět, že jde o konstruktivní a objektivní kritiku a nejedná se pouze o Vaši touhu shodit ho.
Zamyslete se i nad tím, zda všechny problémy, o kterých chcete mluvit, nepramení z jednoho konkrétního problému. Ušetříte tak sobě i zaměstnanci další nepříjemné rozhovory a budete se moci soustředit na skutečnou příčinu.
Feedback by neměl být příliš osobní. Se zaměstnancem řešíte jeho výkon a chování, nikoli jeho osobnost jako takovou. Stavte proto svou zpětnou vazbu tak, abyste mluvili o konkrétních situacích, ne o osobnosti člověka.
Realizaci zpětné vazby vždy nechte na den, kdy nejste vy, ani zaměstnanec příliš vytížen a ve stresu. Mohli byste tak vyznít jinak, než byste chtěli a zaměstnanec by to mohl nést těžší, než v běžný den. Ještě důležitější je však soukromí. Zpětnou vazbu vždy předávejte mezi 4 očima.
Zpětná vazba by měla vyústit do dialogu. Zaměstnanec musí dostat prostor vyjádřit se k feedbacku, přiblížit Vám svůj názor na věc, případně příčinu určitého chování či řízení. Rozhovor by měl končit návrhem řešení situace, na kterém se společně shodnete.
S odstupem času pozorujte, zda se na základě feedbacku změnily věci k lepšímu. Pokud ano, najděte si čas na to, abyste to zaměstnanci dali vědět a pochválili ho za to.