« Zpět do rejstříku

Asistent/Junior Brand manažer

Juniorní, často startovací pozice v marketingu v oblasti FMCG. Zaměstnanci nastupují často jako čerství absolventi vysokých škol (ideálně se zaměřením na marketing) nebo mají jen velmi krátkou praxi. Z počátku jsou spíše podporou pro seniornější manažery, až postupem času dostávají na starost menší značky jako samostatnou agendu. Tato pozice zastřešuje celkovou marketingovou komunikaci značky.

Brand/Produktový manažer

Produktový manažer má za úkol budování značky produktu ve všech fázích jeho životního cyklu. Zaštiťuje kompletní produktový, cenový, distribuční a promoční marketing. Často má na starosti i školení obchodníků aj.

Business Development manažer

Identifikuje a rozvíjí obchodní příležitosti společnosti. Připravuje obchodní plány a marketingové strategie a následně je také realizuje. Zůstává v pravidelném kontaktu s dodavateli a existující vztahy dále rozvíjí. Vymýšlí strategie pro vstup na nové trhy nebo pro propagaci nových výrobků. Interně spolupracuje s obchodním a nákupním oddělením. Sleduje průběžné výsledky a plnění plánu vzhledem k situaci na trhu a dokáže zajistit konkurenceschopnost.

Category/Trade manažer

Plánuje a řídí aktivity na podporu prodeje v místě koncového prodeje produktů. Je odpovědný za podporu prodeje konkrétní kategorie výrobků např. vystavení, prodejní akce, marketingové materiály a letáky. Spolupracuje úzce s obchodním a marketingovým oddělením.

Digital marketingový manažer

Je zodpovědný za tvorbu online marketingové strategie firmy, řídí online kampaně a následně vyhotovuje hodnocení z pohledu ekonomického přínosu. Sestavuje plán online reklamy a propagace, zpracovává koncepční návrhy propagačních akcí a vede související dokumentaci. Současně řídí tým.

Digital marketingový specialista

Pracovník v oblasti online marketingu má na starost přípravu a organizaci marketingových výzkumů, zajišťuje, organizuje a sleduje reklamní akce online a následně vyhotovuje hodnocení z pohledu jejich ekonomického přínosu. Sestavuje plán online reklamy a propagace, zpracovává koncepční návrhy propagačních akcí a vede související dokumentaci.

E-commerce manažer

Pozice e-commerce manažera vyžaduje přehled v mnoha oborech od obchodu (je zodpovědný za online prodej, produktové portfolio, výši obratu aj.) přes marketing (zodpovědnost za generování návštěvnosti), zákaznické služby (spokojenost online zákazníků, musí pochopit jejich potřeby), IT (spolupráce s shopdeveloperskou agenturou/programátory, musí ovládat základy skriptovacího jazyku, CSS, HTML), až po logistiku (integrace systémů s důrazem na to, aby zákazníci měli jistotu, že objednané zboží je k dispozici atd.). Orientuje se v emailových newsletterech, platebních bránách atd.

Manažer klíčových zákazníků

Má zodpovědnost za komunikaci a celkovou obchodní politiku s klíčovými zákazníky. Jeho povinností je udržovat a rozvíjet dlouhodobé vztahy s klíčovými zákazníky. Během své práce připravuje plány a vyjednává obchodní podmínky spolupráce. Plánuje prodej, vyjednává marketingové akce.

Marketingový analytik

Pracovník, který provádí analýzu trhu a konkurence, segmentaci zákazníků, monitoruje spotřebitelské chování, spravuje CRM systém, zpracovává tržní studie, spolupracuje s dodavateli.

Marketingový manažer

Má na starosti řízení marketingových aktivit společnosti, produktu nebo produktové řady. Řídí marketingové aktivity od marketingové strategie přes řízení marketingového mixu (produkt, cena, distribuce a reklama), jedná s dodavateli služeb (reklamní agentury, PR agentury, společnosti provádějící marketingový výzkum), řídí tým.

Marketingový ředitel

Má na starosti vedení marketingového oddělení, řízení marketingových aktivit společnosti, produktu nebo produktové řady. Nastavuje marketingové strategie firmy, zodpovídá za jejich realizaci a následné vyhodnocení. Je zodpovědný za přípravu a správu rozpočtu oddělení. Řídí tým.

Marketingový specialista

Vytváří marketingové analýzy vedoucí ke zvýšení profitu společnosti, monitoruje konkurenci a celý trh, hledá nová řešení pro propagaci. Realizuje propagaci vlastními silami nebo s externí agenturou, testuje efektivitu propagace, propagaci kontinuálně zefektivňuje, připravuje podrobné reporty. Vytváří návrhy POS materiálů, dárkových předmětů, plakátů, letáků a často spolupracuje s oddělením obchodu.

Merchandiser

Stará se o vizuální stránku prodejen, má na starosti aranžování výloh, vystavování zboží v obchodě a sledování průběžné rotace zboží. Společně s oddělením marketingu se stará o co nejefektivnější umístění produktů na prodejnách dle nákupních zvyklostí zákazníků.

Obchodní a marketingový ředitel

Spojení funkcí obchodního a marketingového ředitele, často se tato pozice objevuje spíše u menších společností. Má tedy celkovou zodpovědnost za vedení jak obchodního tak marketingového týmu. Tato pozice zahrnuje strategické plánování a implementaci jednotlivých aktivit společně s týmem. Manažerská pozice obyčejně s velkými pravomocemi ovlivnit celkový chod společnosti.

Obchodní manažer

Je zodpovědný především za plnění prodejních plánů, ve spolupráci s obchodním ředitelem připravuje také strategické plány a cenovou politiku. Mezi další kompetence patří vedení, motivování, kontrola a hodnocení obchodního týmu.

Obchodní referent

Je zodpovědný za kontrolu a evidenci příchozích obchodních dokumentů (např. objednávek, faktur apod.) a jejich zanesení do systému dle vnitřních předpisů společnosti. Dále spravuje dokumenty týkající se zajištění vývozu, celní dokumentaci a další.

Obchodní ředitel

Reportuje generálnímu řediteli, je zapojen do strategického rozhodování společnosti v obchodní oblasti. Náplň práce může být velmi podobná práci obchodního manažera. Může, ale nemusí vést obchodní tým.

Obchodní zástupce

Věnuje se aktivnímu získávání nových zákazníků a zakázek s důrazem na určitou oblast, na starost má i péči o stávající zákazníky. V některých případech se dále zabývá přímým prodejem zboží. Je zodpovědný za aktivní akvizici nových zákazníků a také za péči o stávající klientelu ve svěřeném regionu. Vytváří nebo se podílí na tvorbě cenových nabídek. Společně s oddělením marketingu se podílí na realizaci propagačních akcí.

Oblastní manažer

Je zodpovědný za rozvoj prodejní sítě, zlepšuje podmínky pro prodej sortimentu a vede prodejní tým nejen v oblasti retailu.

PPC Specialista

Správce PPC kampaní je zodpovědný za analýzu, správu a implementaci online reklamních kampaní. Pozice je analytická, zároveň kreativní a tvořivá, bývá součástí marketingových oddělení, nebo společnosti najímají specialisty externě.

Pre-sales specialista

Provádí všechny činnosti a aktivity před získáním zákazníka nebo vypuštěním produktu na trh. Jeho činnosti typicky zahrnují analýzu potřeb zákazníka, návrhy technických řešení a tvorbu nabídek, kalkulací a variant řešení. Úzce spolupracuje s obchodním týmem a často poskytuje technickou podporu obchodníkům.

Prodejní asistent

Obsluhuje zákazníky a poskytuje jim poradenství. Objednává, připravuje a doplňuje zboží k prodeji, pracuje s pokladnou, eviduje tržby.

PR manažer

Public relations manažer komunikuje s veřejností jménem společnosti. Specialisté na vztahy s veřejností šíří zprávy pro veřejnost a klienty společnosti, často s využitím médií jako prostředníka. Vytváří a podporují pozitivní obraz firmy, značky nebo produktů. PR manažer řídí tým.

PR specialista

Public Relations specialisté komunikují s veřejností jménem společnosti. Specialisté na vztahy s veřejností vytváří a šíří zprávy pro veřejnost a klienty společnosti, často s využitím médií jako prostředníka. Vytváří a podporují pozitivní obraz pro firmu, značku nebo produkty.

Prodavač

Je zodpovědný za obsluhu zákazníků v obchodech, poskytuje rady ohledně výběru zboží, konzultuje se zákazníkem správný výběr zboží. Obvykle obsluhuje pokladnu a doplňuje zboží na prodejně. Tato pozice se týká práce v supermarketech a obchodech prodávajících potraviny.

Retail Marketing manažer

Náplní manažera je příprava trade marketingových plánů v jednotlivých řetězcích a vytváření měsíční/roční promoční strategie. Spolupracuje s klíčovými manažery, nebo s obchodním řediteli a řeší s nimi plány pro jednotlivé řetězce. Pracovník na této pozici spojuje potřeby obchodního oddělení s požadavky marketingového oddělení. Je v kontaktu s agenturami ohledně tvorby POS materiálů. Má na starost dojednávání aktivit na řetězcích, organizaci eventů, školení zástupců a někdy i komunikaci se zákazníky. Má na starost vedení týmu nebo jednotlivců.

Retail Marketing specialista

Specialista má na starost marketingovou komunikaci v místě prodeje. Zaměřuje se na přípravu POS materiálů, organizaci akcí a veletrhů, koordinaci jednotlivých aktivit v rámci celé společnosti, správu rozpočtu, analýzu dat. Pravidelně komunikuje s obchodním a marketingovým oddělením a současně i s agenturami. Spolu s marketingovým oddělením vytváří speciální promoční akce pro zákazníky. Reportuje Retail Marketing manažerovi.

SEO specialista

Orientuje se v problematice optimalizace webových stránek pro vyhledávače. Pomáhá firmám i jednotlivcům a vypracovává a realizuje strategie, které mají za cíl dosažení vyššího počtu klíčových slov na lepších pozicích ve vyhledávačích. SEO specialista má většinou přesah do oboru PPC reklamy, copywritingu a další souvisejících oborů online marketingu. Dokáže poradit i s Facebook reklamou nebo newsletterem. Postará se o analýzu klíčových slov, analyzuje konkurenci a orientuje se i v technické stránce webu.

Specialista telefonického prodeje

Obchodník, jehož náplní práce je vyhledávání vhodných obchodních příležitostí, oslovování nalezených kontaktů po telefonu, prezentace a nabídnutí produktu či služby. V některých případech se jedná také o uzavření obchodu přímo po telefonu.

Social Media Marketingový manažer

Manažerská pozice v oblasti sociálních medií (Facebook, Twitter apod.), může, ale nemusí, vést tým specialistů. Většinou je součástí velkých společností, kde je potřeba strategicky zastřešit komunikace přes sociální média. Pokud se nejedná o manažerskou pozici, pak má často na starost i komunikaci přes sociální média nebo převádí tuto činnost na agenturu.

Social Media Specialista

Specialista se zaměřuje na správu sociálních sítí (Facebook, Twitter apod.), jejich obchodní využití a také na zvyšování povědomí o společnosti. Jejich náplní práce je ve spolupráci s marketingovým oddělením příprava materiálů, komunikace s uživateli skupin, tvorba příspěvků a analytika úspěšnosti.

Vedoucí prodejny

Je zodpovědný za obchodní výsledky a za hladký chod prodejny. Řídí a motivuje zaměstnance prodejny.

Vedoucí oddělení prodejny

Je zodpovědný za bezproblémový chod oddělení. Vystavuje zboží, pečuje o vzhled oddělení. Vede a motivuje zaměstnance daného oddělení.

Výkonný ředitel

Manažer pro danou zemi se zodpovědností za fungování společnosti v dané zemi (finance, marketing, personál, výroba, informační technologie atd.), za rozvoj obchodních a všech dalších aktivit a činností společnosti.

Zákaznická podpora

Zajišťuje telefonickou a e-mailovou podporu novým i stávajícím zákazníkům. Obvyklou pracovní náplní je řešení dotazů a problémů zákazníků, přijímání objednávek, zpracování nabídek a objednávání zboží u dodavatelů. Pracuje s interními systémy společnosti.

Zástupce vedoucího prodejny

Objednává zboží do prodejny, zajišťuje její plynulý chod, pečuje o vzhled prodejny a má na starost administrativu spojenou s chodem pobočky. V nepřítomnosti zastupuje vedoucího/vedoucí prodejny.

Tvůrce obsahu/Copywriter

Zabývá se tvorbou poutavých reklamních textů převážně pro propagační a marketingové účely firem. Ve spolupráci s grafikem posuzuje a vytváří reklamní záměry a kreativní koncepce. Určuje výslednou podobu textového obsahu reklamních sdělení tak, aby co nejúčinněji působily na zákazníky.

Specialista interní komunikace

Má za úkol psaní a redigování široké škály firemních článků, dokumentů, projevů, bulletinů apod. Podílí se na vytváření a uplatňování interní komunikační strategie. Zaměřuje se na poskytování poradenství v oblasti osvojení a používání interní komunikační kultury, aktualizuje firemní internetové stránky/Intranet a vyhodnocuje efektivitu komunikace.

Manažer zákaznické zkušenosti

Má za úkol pochopit zákazníky a jejich konkrétní potřeby. Poté stanovuje jasnou vizi tak, aby byl celý proces pro klienta transparentní a aby věděl, co může očekávat. Buduje si silné vztahy s klienty, které jsou podporovány získáváním zpětných vazeb od zákazníků. Tyto zpětné vazby jsou začleněny do prodejního procesu pro zlepšení celkové zákaznické spokojenosti.